onsdag 30 april 2008

Wannabe

Jag har ett erkännande. Här sitter jag, har precis beställt the Great Gatsby, Doktor Glas och Candide. Klassiker som de flesta svenskalärare prackar på sina oförstående och mycket uttråkade 15-åringar. Jag vill så gärna va en sådan som kan citera Shakespear-sonetter och vet exakt vad to kill a mockingbird handlar om. Vilken bok av Strindberg var mest banbrytande? Men jag vet noll. Zip. Nada. Ser hellre Ugly Betty på tv. Och inte ens hänger jag på café med en bok i näven. Jag skriver i min egna bok som förhoppningsvis kanske resulterar i en. Skulle ni kunna tänka er att läsa mig?

När jag var femton var jag så jävla punk, jag försökte åtminstone. Men som en nörd bestod det av att fullständigt strunta i hans lektioner om 30-åriga kriget medan jag satt och läste ryskt, typ Nikolaj Gogol eller Maksim Gorkij. Det kanske bara är ignorant. Men då kändes det så bra och jag ogillade min kvinnohatande historielärare helt fantastiskt mycket.

Inga kommentarer: