tisdag 18 maj 2010

Det här är bara trams, NWT!

Egentligen borde jag bara länka till min eminenta kollega Martins blogginlägg om NWT:s bedrövliga artikel om manlig könshandel i populärt strövområde. Men jag kan liksom inte hålla mig.

Ibland blir det liksom så smutsigt att jag inte kan förstå hur det ens går att få det något så när rent. Jag har ingen aning om vad som pågår i skogen vid Sörmon men något säger mig att den dåligt underbyggda artikeln aldrig var något på spåren ens från början. "Tocken dära böger som höller på" blev till sexhandel, sodomi och gud vet vad. Den underliggande raljanta och extremt fördomsfulla tonen är så obehaglig. Han rör sig runt frågor om normalitet, den gode Skorup, inlindat i en anonym kvinnoröst som förfäras. Männen som räds motionsspåret, vad är de rädda för? Att bli bortrövade av de "farliga" bögarna? Sålda till en stjärtgossebordell till högstbjudande? För det är väl sådant bögar håller på med? De utmålas som allmänfarliga sexualbrottslingar som barn bör vara rädda för. I slutet av artikeln konstaterar polisen att inget brottsligt kunnat konstateras. Så varför fick den här skrivelsen hamna på nyhetsplats överhuvudtaget? Kunde det inte varit dags för lite grävande journalistik i snårskogen, istället för att ägna sig åt spekulativt, homofobt trams?

Det där med polariseringar och fördomar verkar vara ett hett ämne hos konkurrenten. Men jag känner mig stelfrusen inombords.

4 kommentarer:

elli sa...

Jag orkar liksom inte ens kommentera det hela. Orkar inte. Tur att det finns sådana som du och Martin som gör det så bra åt mig.

Systerkitty sa...

Tack, Elli! Det där värmde, jag blir lätt lite raljant och skitförbannad, å då kan jag inte låta bli.

misssister sa...

Heelt otroligt!!

Lisa sa...

Ja, vad ska man säga egentligen...?