tisdag 19 januari 2010

Dagens i-landsproblem 1

Snöröjningens kvalitet brukar ju oftast dryftas av cyklister, bilägare och pensionärer. Nu hör ju jag faktiskt inte till någon av kategorierna för tillfället. Gruppen Småväxta, dit hör jag dock och det är sannerligen ovärt när snöhögarna är så stora att mössan är det enda som har en sportslig chans att synas på andra sidan. Men nu har ännu ett problem dykt upp: snömodd. Stora, breda strängar av saltkladdig sörja som gör livet surt för mig, och mina värkande tantben. Det är dags att agera!! Jag har funderat på följande:

1) Alltid bära snöskyffel. Men det kommer att bli jobbigt och framförallt farligt för mina medmänniskor. (Bevis nr ett är givetvis när jag som sex-åring dammade spaden i huvuet på stackars Kakan när vi lekte på tomten bredvid Lill-Sissis hus).

2) Starta en egen plogningsfirma. Fast när jag besökte Södra Vikens skogsbruksskola förstörde jag nästan en grävmaskin...kanske inte skulle gå så bra ändå....

3) Berätta för Dagiset Lipsillen att snömodden i själva verket är sockervadd. Förhoppningsvis äter de en fin väg hela vägen ner till Nöjesfabriken. Fast om de får ont i magen kommer jag få sota för det eftersom dagisfröknarna alltid släpper ut dem på vädring när de skriker som värst.

4) Presentera snömodden som 2010:s bästa diet. Nya Atkins, fast Snowkins eller nåt. Men hur gör man det? En kampanj blir ju lite ansträngande och dessutom måste ju någon ha testat detta och då blir det väl jag och njaaaeeee....nej, vi säger nej till livet.

5) Gå med i Vinterhatarklubben och vägra gå utomhus förrän våröversvämningar, daggmaskar och fisluktande gyttja är ett oundvikligt faktum. Det kommer ju inte göra varken snöhögar eller moddsträngar mindre. Men att dela hat är ju populärt, se på Sverigedemokraterna - de hatar och fasen vad många medlemmar de har...nu kan man ju inte jämföra Vinterhatarklubben med dem...jag släpper det här resonemanget NU.

Nej, förslagen kanske inte var så bra. Troligtvis är det enda rätta att klistra fast en sådan där orange cykelflagga så jag syns bakom snöhögarna. Och sen är det bara att bita ihop tills växthuseffekten gjort sitt.

4 kommentarer:

Savela sa...

Jag är på nummer 5.

Systerkitty sa...

Eller hur! Och vet du, Rebecka från Molkoms FHS är en av de drivande krafterna i denna förening. Tror kanske till och med hennes mamma grundade den.

bahia sa...

Alltså, var får du allt ifrån!! Du förgyller en tisdagnatt på våning 4 :)

Systerkitty sa...

Du är söt du, Maraja!