tisdag 17 maj 2011

Gratulerer med dagen, Norge


Idag firas det som aldrig førr hær i grannlandet i væst. Och som det firas! Marschband och flaggor, helgdag och sol. Det ær is, kake, gotteri och pølse så långt øgat kan nå. De upproriska ungdomarna ær klædda i studentoverall och springer omkring med tutor och ett festhunger sællan skådad. Russ som det kallas en motpol till det styrande systemet. Det var det åtminstone, hær i Nordlandet ska Bodørussen vara landets snilleste. Det fick en universitetslærd att reagera eftersom russen SKA vara upprorisk. Ungdomarna svarade med att toalettpappra gubbens trædgård. Personligen tyckte jag att tværsemothållningen att vara snæll just var upproriskt och oførvæntat, men vem ær jag att døma. Det firas i alla fall. Folk klær dessutom upp sig i folkdrækt vilket ær en allvarlig historia. Det var till och med inslag på tv om hur bonadsskjortan ska strykas! Så nu kan vi det, folkens. De ær himla fina de dær folkdrækterna, færggranna och blomsterdekorerade och herrarna har hatt. Jag kan inte annat æn avundas Norge. Tænk om vi skulle ta och damma av knætofsar och førklæden och dansa hambo och polka på 6 juni. Vifta med den blågula flaggan och fira. Gøra ækta svenska saker. Fredagsgrogg och uteserveringshæng..æta kebab, pizza, tacos och annat typiskt svenskt. Dagen till æra kan vi lyssna på den bæsta svenska musiken, Hoffmaestro, Kent och Mustasch. Och kanske lite, vahettere...Lasse Winnerbæck, så svårmodet får vara med. Jag lægger min røst på firande. Jag gillert!

Inga kommentarer: